Voor thuiszorgorganisatie De ZorgZaak is het essentieel dat automatisering zo goed mogelijk werkt. Automatisering bespaart tijd en geld, waardoor de organisatie tijd overhoudt voor het primaire proces. De samenwerking voor een eerste project met Gjald smaakte daarom naar meer.
De ZorgZaak is een Drentse thuiszorgorganisatie, die alle onderdelen van de thuiszorg bedient: zowel vanaf de eerste behoefte aan hulp (bijvoorbeeld huishoudelijke verzorging) als verzorging en verpleging aan huis. Daarnaast biedt de organisatie ambulante begeleiding voor mensen met een psychiatrische of een gedragsstoornis. In Slagharen en Veenoord heeft De ZorgZaak eigen woonlocaties.
“We zijn eigenaar van het oude klooster in Hoogeveen. Er zijn verschillende gezondheidsgerelateerde organisaties en professionals gevestigd: denk aan een huisarts, fysiotherapeut, audicien, diëtist maar ook pedicure. Eén appartement is helemaal ingericht voor zoveel mogelijk preventie en comfort”, zegt Martha van Dalen, P&O Adviseur bij De ZorgZaak. “Het is ingericht met alle mogelijke bediening: van gordijnen tot de oven. Voor ouderen gaan we in deze preventie een stapje verder: hun kinderen of naasten kunnen op afstand het gas uitdoen of checken of het gas uit staat. Via camera’s kunnen ze ook meekijken of het goed met hun ouder(s) of naaste oudere gaat.”
Zoveel mogelijk digitale processen
Net als in de zorg verlopen processen in de organisatie zoveel mogelijk digitaal. Alleen facturen komen nog met de post binnen. Van Dalen: “Het is essentieel dat deze automatisering zo goed mogelijk werkt, met als belangrijkste doel: dat de cliënt de juiste zorg op het voor de cliënt gewenste moment krijgt.” Alle zorgverleners zien via het planningssysteem hun planning en taken voor die dag.
Daarnaast kunnen ze inloggen om het ziektebeeld van de cliënt te lezen. “Voor de vaste zorgverleners is dat niet zo spannend; voor vervangers tijdens ziekte of vakantie is het essentieel. Alle zorgverleners kunnen via het intranet, InSite verlof aanvragen, hun dossier actueel houden en zich aanmelden voor e-learning modules. Het ondersteunend personeel maakt gebruik van digitale taken die via InSite realtime inzichtelijk zijn: van accorderen van facturen tot aan het proces van iemand in dienst nemen. Geautomatiseerde processen zorgen ervoor dat alles loopt en toegankelijk is.”
Gjald heeft De ZorgZaak geholpen deze geautomatiseerde processen met AFAS software in te zetten. “Het zijn hulpmiddelen om ons werk makkelijker te maken. Het mooiste aan deze automatisering, en daarmee als resultaat van de samenwerking met Gjald: alles is digitaal terug te vinden”, zegt Van Dalen. “Het bespaart tijd en geld, waardoor we meer tijd aan onze core business kunnen besteden: zorg verlenen.”